DOELSTELLING :

Een veilige woonomgeving bieden aan kinderen / jongeren, die in het internaat verblijven.

PROJECT :

De omheining van het terrein van de zusters is op enkele plaatsen verweerd, omgevallen en / of “ verdwenen. Als tijdelijke oplossing zijn er zinkplaten tegen aangezet.

Op de plaatsen waar de muur verdwenen is, zal een nieuwe muur gebouwd worden van 2 ½ meter hoog, met een gedegen fundament. Het betreft in totaal 150 meter.

KOSTENBEGROTING : 10 875 euro

Op Flores werd vanaf 1965 de eerste poging om Lepra op te sporen gedaan door Zuster Virgula ( organisatie SSpS ) vanuit de instelling Santu Damian in de plaats Cancar. De mensen die dichtbij Santu Damian woonden waren gemakkelijk te bereiken, echter de bevolking in de kampongs des te moeilijker. Zuster Virgula bedacht een plan om schoolkinderen de symptomen van Lepra te onderwijzen. Met deze kennis gingen de kinderen in hun eigen kampong op onderzoek. En……..vervolgens brachten zij hun familieleden naar de kliniek !!

Het initiatief op Oost Sumba werd in 2007 gestart. Aanleiding hiervoor dat een vrijwillige Australische arts Dr John Lepra constateerde bij een Sumbanese patient, welke overgebracht was naar Santu Damian op Flores vanuit Sumba, die hij zou behandelen voor iets anders. Tot 2007 werd Lepra ontkent in dit gebied. Zuster Virgula en haar medewerkers hebben foto's gemaakt van oude en nieuwe gevallen, toen kon de Gezondheidsdienst Indonesia Lepra niet meer ontkennen. En werd er medicatie beschikbaar gesteld.

De Leprabestrijding en behandeling op Oost Sumba vindt plaats vanuit de hoofdpost in Waingapu en de medische zusterpost in Ngallu.

De gezinnen van deze Leprapatienten hebben het vaak economisch moeilijk.

De zusters bieden de kinderen een helpende hand, door ze te helpen met onderwijs.

Hiervoor zijn ze genoodzaakt in het internaat te verblijven op het terrein van de zusters in Waingapu.

De kleine kinderen gaan naar de kleuterschool op het terrein, de oudere kinderen gaan naar de middelbare school in de stad.

Maak jouw eigen website met JouwWeb