UPDATE MAART 2024 : PROJECT KAN GESTART WORDEN MIDDELS EEN GIFT VAN STICHTING BISSCHOP BEKKERS.

ACHTERGROND PROJECT :

Panti Alma Bajawa is in 1998 opgericht door de moederorganisatie Bakti Luhur in Malang / Oost Java, omdat er tot 1995 geen speciale zorg was voor mentaal & lichamelijk gehandicapten op het eiland Flores. Eerder waren de instituten in Boanio & Boawae in 1995 & in 1997 in Mundemi opgericht.

In het tehuis Panti Alma te Bajawa, midden Flores worden 30 (dubbel) gehandicapte kinderen in de leeftijd van 2 ½ tot 20 jaar verzorgd. Daarnaast worden er nog zo’n 90 kinderen in de kampong bezocht. De handicaps variëren van doof, blind, stom, doofstom, laag IQ, spasmen, epilepsie, autistisme, Down Syndroom tot het ontbreken van ledematen. Er is ( op afroep ) Fysiotherapie, Orthopedie, Logopedie, Gebarentaal en een Playgroup, voor kinderen uit het tehuis en uit de kampong. In totaal werken er 12 begeleiders / verzorgers, deze doen ook kampongbezoeken.  Het tehuis krijgt sinds eind 2010 onze aandacht. In dat jaar hebben we een auto voor hun kunnen aanschaffen. In 2018 hebben we een speelplaats & was- en droogruimte op de 2e etage kunnen bouwen en in vier kamers een badkamer kunnen aanbouwen. In 2020 werd een muur tot 5 meter verhoogd van het rechtergedeelte van de bestaande omheining van het tehuis. In 2022 werd de het linkergedeelte aangepakt.

De zusters hebben een aantal jaren geleden, voor de uitbreiding van hun activiteiten, een stuk land van de kerk gekregen in de buurt van Marunggela. Hierop is een klein therapiecentrum op gebouwd van eenvoudig materiaal.

Het dak en de vloer van dit therapiecentrumpje is ondertussen aan renovatie toe.

Ook is er behoefte aan een omheining rondom het gekregen land, zodat mensen en vee niet meer ongevraagd op het land komt. Grootte van het land is 50 x 100 meter.

DOELSTELLING : Een therapiecentrum voor de kinderen in een afgelegen gebied waarborgen.

KOSTENBEGROTING : 3 650 euro.

START BOUW-WERKZAAMHEDEN, MAART 2024