De renovatie heeft in oktober / november 2023 plaatsgevonden.

Een groot verschil met voor de renovatie !

Dank aan de Sponsors !

DOELSTELLING : Onderdak bieden aan leprozen en hun familie uit de afgelegen gebieden om de behandeling op te starten

ACHTERGROND PROJECT :

Op Flores werd vanaf 1965 de eerste poging om Lepra op te sporen gedaan door Zuster Virgula ( organisatie SspS ) vanuit de instelling Santu Damian in de plaats Cancar. De mensen die dicht bij St Damian woonden waren gemakkelijk te bereiken, echter de bevolking in de kampongs des te moeilijker. Zuster Virgula bedacht een plan om schoolkinderen de symptomen van Lepra te onderwijzen. Met deze kennis gingen de kinderen in hun eigen kampong op onderzoek. En……..vervolgens brachten zij hun familieleden naar de kliniek !!

Het initiatief op Oost Sumba werd in 2007 gestart. Aanleiding hiervoor dat een vrijwillige australische arts Dr John Lepra constateerde bij een sumbanese patient, welke overgebracht was naar Santu Damian vanuit Sumba, die hij zou behandelen voor iets anders.

Tot 2007 werd Lepra ontkent in dit gebied. Zuster Virgula en haar medewerkers hebben foto's gemaakt van oude en nieuwe gevallen, toen kon de Gezondheidsdienst Indonesia Lepra niet meer ontkennen.

De Leprabestrijding op Oost Sumba vindt plaats vanuit het klooster St Mikael in Prailiu en de medische zusterpost in Ngalu met als hoofd Zuster Daniella.

RENOVATIE :

De renovatie omvat het oude zusterverblijf zodanig op te knappen,

dat het geschikt wordt voor patienten en hun familie om te overnachten tijdens de opstart van de behandeling.

KOSTENBEGROTING : 5 666 euro

Maak jouw eigen website met JouwWeb