In oktober 2022 bestond het centrum 8 jaar en het heeft inmiddels een opknapbeurt nodig:

Fase 1 :  Verven van de binnen- en buitenmuren. ( Kosten 2200 euro )

We hebben hiervoor in 2022,  2200 euro aan anonieme giften mogen ontvangen.

Fase 2 : Vervanging van de badkamerdeuren en enkele raamvensters. ( Kosten 3812 euro )

Hiervoor hebben we in 2023, 2500 euro mogen ontvangen van Stichting Hofstee & 500 euro van een Anonieme Stichting.

We hebben de begroting op het vergregen bedrag aangepast.

Psychiatrisch rehabilitatie centrum “ Renceng Mose “ in de stad Ruteng :

Het centrum voor patiënten met een psychiatrische stoornis op het westelijke deel van het eiland Flores.

Het meest voorkomende ziektebeeld is Schizofrenie .

Tot een aantal jaren geleden was er weinig aandacht voor de psychiatrisch zieke medemens op Flores.

Men zwierf op straat of markt rond en in de thuissituatie komt het voor dat mensen hun enkels vastgezet worden in balken

of dat men in een varkenskot opgeborgen wordt.

Deels uit angst & taboe, maar zeker ook doordat er op Flores ( nog ) geen psychiaters & medicatie zijn.

In Kupang, de hoofdstad van de Oostelijke kleine Sunda eilanden, zijn nu slechts 3 psychiaters.

Sinds 2014 zijn er enkele initiatieven gestart, die ondersteuning nodig hebben.

Ondersteuning vanuit de Gezondheidsdienst vraagt nog om veel onderhandeling,

omdat er geen psychiater is die het aantal patienten kan diagnostiseren.

Dit diagnostiseren is nodig om medicatie aan te kunnen vragen bij de gezondheidsdienst in Jakarta.

In 2014 is het centrum geopend door een initiatief van Fracarita Nederland ( www.fracarita-netherlands.org )

en de Broeders der Liefde ( Yayasan Karya Bakti ). Stichting Van Arkel uit Nederland was betrokken.

Waarom willen wij het psychiatrisch rehabilitatiecentrum “Renceng Mose” ondersteunen ?

Omdat wij vinden dat Renceng Mose een bijzonder initiatief is en goed werk verricht.

Helaas is het centrum nog grotendeels afhankelijk van giften vanuit de patienten & familie ,

de moederorganisatie, de gemeente, de kerk en liefdadigheid. Enige vorderingen zijn er inmiddels,

de Gezondheidsdienst bekostigd de opname & verblijf van enkele patienten.

In 2017 hebben we bedden, beddegoed en een rolstoel en po-stoel kunnen doneren.

In 2019 zijn drie ruimtes tot een grote ruimte gemaakt, met schuifdeuren.

Sinds 2019 ondersteunen wij het groentetuinproject, zodat de patienten een buitenactiviteit hebben.

VERFWERK : OKTOBER / NOVEMBER 2022

HET VERVANGEN VAN 10 BADKAMERDEUREN