Door een gift van de Rumpt Foundation hebben we in 2023 een BAJAK kunnen aanschaffen, het wachten is op de regen !

In het regenseizoen worden de rijstvelden bewerkt, voordat de rijstplantjes gezaaid en gepoot kunnen worden, moet de grond omgeploegd, de bodem glad geharkt en het veld onder water gezet worden. In het droge seizoen bewerkt men gedeeltelijk de velden voor akkerbouw.

Deze werkzaamheden worden vaak door boeren gezamelijk gedaan, handmatig erg zwaar werk. Kapitaal krachtige boeren hebben tegenwoordig een motorploeg, deze kunnen anderen weer huren, echter er zijn te weinig motorploegen waardoor in het plantseizoen men erg lang op zijn beurt moet wachten. De groep minder kapitaalkrachtige boeren uit de kampongs Leko Lembo en Wae Wole, twee van de 18 kampongs in Waelengga, hebben een aanvraag voor de aanschaf van een ploeg bij ons ingediend.

DOELSTELLING : Het vergemakkelijken van zware werkzaamheden.

UITVOERING : Indien de financien rond zijn wordt de motorploeg aangeschaft door onze dochterstichting Yayasan Karunia, zij dragen zorg voor het verhuur, beheer en onderhoud. De boeren kunnen tegen een kleine vergoeding de motorploeg huren, zodat de kosten voor onderhoud gewaarborgd blijven.

KOSTENBEGROTING : 2 333 EURO