MET DANK AAN STICHTING WEESHUIS NIJKERK

We hebben 8 extra bedden, 2 po-stoelen en 2 rolstoelen kunnen aanschaffen. Totaal bedrag 3 448

euro

Waarom willen wij Renceng Mose ondersteunen ?

Omdat wij vinden dat Renceng Mose een bijzonder initiatief is en ondersteuning in de beginfase nodig heeft.

Er was op het eiland Flores nog geen aandacht voor de psychiatrisch zieke mens.

Men zwierf / zwerft op straat of markt en in de thuissituatie kwam / komt het voor dat mensen hun enkels vastgezet

worden in balken / kettingen of dat men in een varkenskot opgeborgen wordt. Een onmenselijke situatie.

Renceng Mose ondersteunt, verzorgt en behandeld de psychiatrische zieke medemens.

Het meest voorkomende ziektebeeld is Schizofrenie .

Het centrum is in 2014 geopend door een initiatief van Fracarita Nederland en de Broeders der Liefde ( Yayasan Karya Bakti ).

Een huisarts komt wekelijks de patiënten bezoeken.

Naast de opname in de kliniek is er een Home Care Programma.

Het centrum stijgt in bekendheid, er worden steeds meer patienten aangemeld.

Poliklinische consulten in 2014 : 70 / in 2015 : 162 en in 2016 : 227.

Klinische opnames in 2014 : 40 / in 2015 : 52 en in 2016 : 54.

Het centrum is afhankelijk van giften vanuit de patienten & familie , moederorganisatie, gemeente, kerk en liefdadigheid.

Men is naar mogelijkheden aan het kijken om zelf iets te produceren / om inkomsten te verwerven.

Dit alles heeft zijn tijd nodig, maar op het moment moet men ook verder kunnen, daarom onze hulp.

Er zijn meer bedden en rolstoelen nodig, omdat :

1. De aanvraag voor opname groter is, dan het aantal beschikbare bedden.
  2. men, na bevrijdt te zijn van de ketens, niet direct kan lopen.