HET PSYCHIATRISCH CENTRUM RENCENG MOSE :

Dit centrum is in 2014 geopend door de Broeders KARITAS van Yayasan Karya Bakti uit Wonosobo ( Java ), nadat zij vanaf 2004 de situatie op Flores onderzocht hadden. Samenwerkingsverbanden met de Sociale en Gezondheidsdiensten werden gemaakt. Het hoofdgebouw is gebouwd uit een samenwerking tussen Yayasan Karya Bakti met Stichting Fracaritas en een Nederlandse stichting.

Er zijn buiten de drie broeders negen personeelsleden, een dokter, verpleegkundigen, een dietist,een apotheker en sociaal werkers. Daarnaast ook vrijwilligers. Er kunnen 30 patienten opgenomen worden, op moment van schrijven zijn er 20 patienten, de meesten hebben een schizofrenie of een schizo-affectieve stoornis en komen uit een thuissituatie waarin ze geketend waren. Daarnaast zijn er 585 poliklinische patienten. Het centrum is afhankelijk van giften. Door de COVID-19 zijn de inkomsten verminderd.

DOELSTELLING :

1. Het aanbieden van een activiteit aan psychiatrische patienten onder begeleiding.
  2. Het verminderen van uitgaven aan groenten.
  3. Generen van inkomsten voor het centrum, als er meer geoogst wordt dan nodig is voor het centrum.

VERSLAG UITVOERING GROENTENTUIN PROJECT :

1. Een team van buiten de kliniek heeft de locatie schoongemaakt en bewerkt. We hebben gekozen om de groentebedden met zeil te bedekken, hierdoor groeit er minder onkruid rondom de gewassen, ook houdt het zeil nieuwsgierige kippen op afstand.....
  1. De bemesting, opkweken en planten van zaden zal door een persoon gedaan worden. Een freelancer, die betrokken is bij het centrum. Voor de patientengroep is dit uiteindelijk te moeilijk.
  2. Het onderhoud en oogst van gewassen zal door de patienten en het personeel van het centrum gedaan worden.