Eerste donatie van 5000 is toegezegd door het DIRK BOS FONDS.

Stichting Mundo Crastino Meliori doneerde 1000 euro,

Stichting Johanna Donk Grote 2500 euro en

Stichting KOOK zal 5000 euro in april doneren.

NOG 8000 euro te gaan. ( stand maart 2024.)

De zorg aan moeder – en kind is sinds 1984 in Indonesie opgestart. Echter het eilandenrijk en bevolkingsaantal is zo groot dat er nog steeds te weinig Consultatiebureau’s ( POSYANDU ) zijn. Op Flores zijn er een aantal posyandu’s, echter voor de relatief arme bevolking soms moeilijk bereikbaar. Een nieuw fenomeen binnen de gezondheidszorg is de zorg voor ouderen. Er is aandacht voor de mentale - en de fysieke
conditie, de voedingstoestand en het doen van testen. Ook kijkt men naar de dagelijkse activiteiten van de oudere, het sociale systeem en de zelfredzaamheid. Belangrijk is dat het consultatiebureau zich in de directe woonomgeving bevindt, zodat men er lopend
heen kan gaan en geen extra kosten heeft voor vervoer, hetgeen vaak er voor zorgt dat men niet op komt dagen.

We hebben al zes vergelijkbare centra gebouwd in Leko Lembo ( 2015 ), Maghi Leko ( 2016 ), Bonggirita (2017), Wae Wole ( 2018 ), Munde ( 2020 ) & Lait 2022.

GUNUNG LESTARI, LETE :

In Lete zijn in totaal 264 boerengezinnen. De spreekuren van de consultatiebureau’s en het peuteronderwijs worden nu nog aan huis gehouden. De organisatie beschikt  sinds 2019 over een vergunning ( izin operasional ) om onderricht te geven.
Het nieuwe gebouw zal gebruikt worden als consultatiebureau voor moeder- & kindzorg en ouderenzorg.

Daarnaast zal het gebruikt worden voor peuteronderwijs, nu 59 leerlingen.

De bijdrage vanuit de bevolking is het beschikbaar stellen van een stuk land.
Het personeel & meetapparatuur valt onder de verantwoordelijkheid van de gezondheids- & onderwijsdienst.

DOELSTELLING :
Toezicht op de ontwikkeling van de peuters en ouderen uit lagere economische klasse.
Volwaardig Consultatiebureau voor Moeder en kindzorg, ouderenzorg & Peuteronderwijs.

KOSTENBEGROTING : 21 348 euro