MAART 2022 : HET CULTURELE CENTRUM IS KLAAR, start activiteiten !

SPONSORS :

STICHTING JOHANNA DONK-GROTE

DIRK BOS FONDS

FMOS

BLOEMENGIFT JAAP, zie BLOEMEN VAN JAAP

Kelurahan Watunggene bestaat uit 18 kampongs, RT's genoemd. In het gebied wonen ong. 1061 gezinnen. Een gemiddeld gezin bestaat uit 5 personen. Het leven  is erg eenvoudig. De meeste inwoners leven als veeteelthouder, landbouwer of visser. De scholingsgraad is laag.

De meeste ouders hebben  alleen het lager onderwijs gevolgd. In hun kinderjaren werkten ( hielpen ) ze al op het land en / of de visserij. Ze verdienen vaak erg weinig zodat de motivatie om te investeren in scholing van hun eigen kinderen te wensen over laat, waardoor ook deze kinderen al jong op het land gaan werken en / of gaan vissen. Of wat ook gebeurd is dat jongeren maar wat rond “hangen” of taxidiensten doen op een motortje. Dit biedt hen geen toekomst.

Jaarlijks komen er zo n 30 jongeren van de middelbare school af, die geen vervolgonderwijs kunnen gaan volgen. Motivatie ontbreekt vaak om zich verder te ontwikkelen of om bij hun ouders op het land te gaan werken, te gaan vissen of uberhaupt iets te gaan doen.

Wij willen als Stichting de jongeren van straat halen en hun de kans geven om zich verder te ontwikkelen.

BOUW & BEHEER VAN HET CENTRUM :

Het centrum is in 2021 / 2022 middels giften onder leiding van onze lokale zusterstichting op het land van een van onze zusterstichtingsleden gebouwd, zodat er geen extra geld nodig was om land te kopen.

Het is een half open gebouw van 9 x 11 meter geworden. De bouwkosten waren 11 500 euro.

Het beheer van het centrum valt onder de lokale stichting. Er zijn geen betaalde krachten, er wordt gebruik gemaakt van vrijwilligers.

Om inkomsten te generen zal het centrum in de toekomst ook als vergader – en /of bijeenkomstplaats verhuurd gaan worden. Electriciteit en verlichting is aanwezig.

DOELSTELLING EDUCATIEF & CULTUREEL JONGERENCENTRUM “MASA DEPAN “ :

" JONGEREN DE KANS GEVEN OM ZICH VERDER TE ONTWIKKELEN.”

Middels het aanbieden van de volgende cursussen :

* Bibliotheek en huiswerkklas *Computercursus en ( zelf)studie *Naaicursus * Traditionele dansles .* Muziekles * Bouwvaardigheden & Houtbewerking * Bewustwording van natuur, milieu & omgeving * Afvalverwerking / Recycling ( lesmateriaal aanwezig )

* Organische Landbouw & Veeteelt & Visserij * Home industry * Gezondheidsvoorlichting * Massagecursus

BIBLIOTHEEK & HUISWERKLAS / ZELFSTUDIE.

Lagere - en middelbare scholieren kunnen gebruik maken van de ruimte om individuele of gezamelijke opdrachten voor school

uit te werken. Er is inmiddels een kleine bibliotheek en bibliotheekvergunning, maar nog een beperkt aantal boeken.

Het zou mooi zijn als deze aangevuld kan worden.

COMPUTERCURSUS EN (ZELF) STUDIE

Hiervoor zijn er, door een gift van Stichting Hofstee in 2022,  inmiddels 3 laptops, een mobiele telefoon en een projector

aangeschaft. De laptops worden gebruikt voor zelfstudie en om de computervaardigheden te vergroten.

De projector wordt gebruikt om (les )presentaties aan een grotere groep te geven.

Men kan tegenwoordig via de Open Universiteit thuis een diploma behalen. Hierdoor hoeven jongeren niet meer naar Timor, Java, Bali of Sulawesie

te gaan om te studeren. Inmiddels is er een gestart in 2022 en hopelijk volgen er meer...

NAAICURSUS :

Hiervoor zijn er inmiddels drie electrische naaimachines en accessoires en een docente.

TRADITIONELE DANSLES :

Zowel door jongeren als ouderen worden de traditionele dansen in de ruimte geoefend.

Hiervoor zijn inmiddels voor de meisjes / vrouwen traditionele blouses aangeschaft. Een oudere man & vrouw geven de lessen.

MUZIEKLES :

Voor dit onderdeel is er een gemotiveerde muziekdocent, echter het ontbrak nog aan instrumenten.

We hebben in september 2023 gitaren, een keyboard, jukelele's, blokfluiten, diverse kleine muziekinstrumenten,

speakers & een geluidsmixer mogen aanschaffen.

BOUWVAARDIGHEDEN & HOUTBEWERKING :

Op het terrein is een grote schuur, die als werkplaats gebruikt wordt. We hebben in oktober 2023 gereedschap, een opbergkast

en een werktafel mogen aanschaffen.Twee plaatselijke vakmannen geven les.

BEWUSTWORDING VAN NATUUR, MILIEU & OMGEVING :BESCHERMEN KUSTLIJN LEKO LEMBO & MILIEU EDUCATIE

MIDDELS EEN PRAKTISCH PROJECT “ BESCHERMEN VAN 100 METER KUSTSTROOK “ tegen erosie ten gevolge van hevige regenval en onstuimige zee. Het behouden stuk kust zal gebruikt worden voor de visvangst, recreatie en het in stand houden van een oude begraafplaats. Kostenbegroting : 2733 euro, hiervoor is inmiddels een donatie ontvangen.

Vervolg van een eerder project : MILIEU & AFVALVERWERKING : “STRAND LEKO LEMBO, VRIJ VAN AFVAL ! “ . Doelstelling : Bewustwording van Natuur & Milieu / Omgeving, middels AANPAKKEN VAN ZWERFVUIL : Zo is er zwerfvuil verzameld en zijn er zes vuilnisbakken geplaatst (drie aan de kust en drie aan de hoofdweg van de kampong), waarin het zwerfvuil verbrand kan worden. ( Afval verwerken moet men hier nog zelf doen. Er is geen Gemeentereiniging. )

BOVENSTAANDE ACTIVITEITEN ZIJN MOGELIJK GEMAAKT DOOR :

STICHTING HOFSTEE,

DE SERRA FOUNDATION,