Het Instituut Alma Boanio is in 1997 opgericht.

Tot 1995 was geen speciale zorg voor mentaal gehandicapten op het eiland Flores. Naast het Gehandicapten Instituut Boanio zijn door de moederorganisatie Bakti Luhur in Malang / Oost Java de volgende instituten opgericht ; 1995 in Boawae, in 1997 in Mundemi en in 1998 in Bajawa.

Renovatie Sanitair & doortrekken van de muren : ( voor oorspronkelijk plan klik hier )

1. Het doortrekken van twee buitenmuren, zodat er geen " vreemden " zomaar binnen kunnen lopen & zodat er een extra ruimte voor de kinderen ontstaat voor het aankleden na het baden. ( Extra info : Begin september 2012 is er een kleine brand in het Instituut geweest en waarschijnlijk aangestoken door een "vreemde" van buiten )

2. Renovatie van de toiletten ( 2 zit- en 1 hurk WC ) & badkamers , inclusief de deuren, deze hangen er nu maar wat bij.

3. Renovatie van de keuken .

4. De aansluitende berging vergroten door het weghalen van een tussenmuur.

5. Vervangen van kapotte tegels in de slaapkamers.

Hierdoor wordt het Instituut weer een leefbaar & veilige verblijfplaats voor de kinderen & de Zusters.

De renovatiewerkzaamheden zijn 15 December 2012 gestart en in Maart 2013 afgerond.

Kosten : 8500 euro .

Het project is gerealiseerd door Stichting Bisschop Beckers.