De Orthopedische werkplaats van Santu Damian :

Er zijn twee werknemers, één instrumentenmaker en één orthopedisch schoenmaker.

Beiden hebben hun opleiding op Java gehad en zijn vervolgens bij Santu Damian aan de slag gegaan.
Door het ontbreken van een budget om de juiste machines en materialen aan te schaffen is het maken van de juiste aanpassingen een hele klus. Zo wordt het orthopedisch schoeisel op een oude trapnaaimachine gemaakt. En blijven de oude rolstoelen maar wachten op reparatie…….
Er is een orthopedische werkplaats in Maumere, Oost Flores, maar deze is van nog mindere kwaliteit.
Goede orthopedische werkplaatsen bevinden zich elders in de Archipel, Bijvoorbeeld in Oost-Java, in Zuid-Sulawesi en in het Oosten en Noorden van Sumatra. Deze liggen allemaal erg ver van Flores, waardoor het een erg dure aangelegenheid wordt om hier naar af te reizen.

Het tehuis heeft in Oktober geld ontvangen om Materialen te kunnen aanschaffen voor de Ortopedische Werkplaats. Eerder dit jaar heeft men al een Naaimachine voor Schoeisel aangeschaft van uw gift.
Helaas hebben we het streefbedrag niet kunnen ophalen, waardoor de aanschaf van nieuwe Machines nog op zich laat wachten. Echter met uw Gift is het tehuis al enorm geholpen !!!

Onze dank gaat naar :
individuele gevers mw Frans, Peter , Fam. Hoving, Fam. Kuizinga van der Wiel, de Kerkgemeenschap De Bron uit Assen, de 1 % Club ( Dorien, Nikolet ( BioLegal ) en Stichting Ram van Schalkwijk ), Re-Sell uit 'S Gravenzande & de Sylvia Wilhelmina Stichting !

Goed Nieuws : Juni 2012
De Gift van de
Kerkgemeenschap " De Bron " in Assen is omgezet in een Naaimachine voor schoeisel.

Hieronder het bedankje van Zuster Therysia, betreffende de naaimachine:
Selamat pagi Ibu Janet, Mesin jahit sepatu kami sudah dapat, ini kami kirim foto - fotonya, ada foto seluruh mesin, foto dari samping dan foto sebagiannya.Terima kasih banyak atas bantuan. ... Harga mesin 2.750.000, ongkos kirim kemarin 150.000, sisanya kami gunakan untuk membeli benang dan jarut jahit dan keperluan lain untuk mesin jahit sepatu. atas nama anak - anak St. Damian Cancar ekali lagi kami ucapkan limpah terima kasih.

Salam dan doa, Sr. Theryia, SSpS

Vertaling :
Goedemorgen Ibu Janet, De naaimachine hebben wij ontvangen, hier zijn de foto's, er is een foto waar de machine in zijn geheel op staat, maar ook van de zijkant. Hartelijk dank voor uw hulp. De prijs was 2 750 000 rph, de verzendkosten 150 000 rph, van het overgebleven bedrag kopen wij naaigaren en andere benodigdheden. Uit naam van alle clienten van St Damian Cancar hartelijk dank .

Groet, Sr Therysia